måndag 31 augusti 2015

Ett avslag på min begäran för prövningstillstånd av tre mål om "våldsamt motstånd".

Jaha, så där kom presenten lagom till min födelsedag! Från Högsta Domstolen: ett avslag på min begäran för prövningstillstånd av tre mål om "våldsamt motstånd".

Att ha bidragit till denna klargörande lagtolkning (polisens och rättsväsendets) är inte fy skam: att vissa manifestationer/demonstrationer är tillåtna och ok, och andra brottsliga.

Nu återstår att gå vidare och se till (med politiskt arbete, civil olydnad mm) att lagen skrivs om, så att yttrandefriheten (inom lagens ramar) ska gälla för alla och för att den ena manifestationen/demonstrationen inte ska ha större rättigheter än den andra!

Jag har som sagt gripits för att inte ha åtlytt uppmaningen att sluta spela Pippi Långstrump på saxofon under en motmanifestation och för våldsamt motstånd. Jag döms till böter, inte för själva spelandet, utan för att inte ha åtlytt polisen och för att passivt ha motsatt mig omhändertagandet.

Att spela Pippi Långstrump på sax och att vägra acceptera att min yttrandefrihet är mindre värd än rasisternas kan säkert vara en nog så skrämmande upplevelse, men lagbrott?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar