lördag 14 mars 2015

Tyvärr ett SR beslut som inte gynnar kampen mot antisemitismen

Till alla er som tror att jag ska vara med i denna debatt. Ja, jag VAR inbjuden att delta i denna direktsända P1 Debatt från Kulturhuset i Stockholm om antisemitism och islamofobi nu på söndag (15/3). Jag såg mycket fram emot det. Jag var också "särskilt önskad" av programledaren enligt en av producenterna och det "vore underbart om du vill delta" stod i mailet. Tre dagar innan får jag veta av producenten Marie-Jeanette Löfgren att jag inte längre är önskad men att jag är "välkommen att vara publik på första raden" och "du kan vara med på websendningen efteråt". Jo, jag tackar jag! Sveriges Radio! Vad hände? Varför denna plötsliga och sena helomvändning? Det är svårt att veta men en sak är i alla fall uppenbar, en "annan judisk röst" och perspektiv till dessa ämnen vill man inte ha och nu finns risken att SR genom sitt val av debattdeltagare bidrar till att cementera uppfattningen att alla judar tycker likadant. Tyvärr något som inte gynnar kampen mot antisemitismen.
(Se: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/514572?programid=4645)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar